|
|
Det
var under klubbkomitéens samling
på Hovedøya tidligere i høst at
tanken om en seanse med Ketil
Hansen og Base Technology dukket
opp. Ønsket var en test av DaaD-
produkter spesielt og et håp om
større forståelse for akustikk
generelt. Jeg meldte meg
sporenstreks og syntes jeg var
selvskreven vert med klubbens
beste flutterekko og desidert
lengste etterklangstid. Det
hører vel med til historien at
mitt rom er så livlig
akustikkmessig at det oppleves
som direkte slitsom ved høyere
samtale. Utstrakt bruk av mur og
puss, mangel på gardiner og
kunst i ramme bak beskyttende
glass. Dette skulle være særs
egnet lekeplass for Ketil Hansen
og hans DaaD-komponenter.
|
Det
ble tidlig klart at Ketil hadde
tenkte å gå grundig til verks.
Han etterspurte kjapt en skisse
over lytterommet, eller stua som
utenforstående oftest refererer
til (kanskje ikke nå lenger?).
Det skulle ikke by på problemer
tenkte jeg, og hentet tommestokk
og målebånd før jeg kvesset den
digitale blyanten. Ikke mange
dagene etter mottok jeg e-post
fra Ketil om at nå hadde
produsenten utarbeidet forslag
til tiltak. Det var med stor
iver jeg sjekket tegningene fra
Ketil, hvordan var invasjonen av
mitt lytterom tenkt? Allerede
ved første øyekast syntes
tiltakene drastiske, og det før
jeg hadde oppfattet at her var
tenkt stabling i høyden.
Ketil
tok turen fra Fredrikstad til
St.Hanshaugen en søndag i
oktober. Bildene viser dessverre
ikke ansiktsuttrykken til Tom,
Vibeke og meg ved innsyn i
Ketils Volkswagen Transporter.
Fullastet med DaaD-produkter
syntes spørsmålet om han hadde
flere avlessing denne søndagen
naturlig. Nei, alt var tenkt
plassert hos meg.
Opplegget
for kvelden var såre enkelt,
gjennomspilling av et utvalg
låter slik rommet fremstår til
daglig i all sin etterklang.
Deretter en gjennomgang av det
samme musikkmaterialet etter
full installasjon av
DaaD-produkter. Til slutt en
gjennomgang av et utvalg låter
etter en delvis DaaD-retrett.
Anlegget
for kvelden:
Denon DVD2900
Michell Orbe SE/Mørch DP-6/Transfiguration
Temper V/Phonofix
Graaf GM50
Merlin VSM
Kabler: Cardas Golden Hexlink
5C, Au24 IC og HT, Diverse
Monster, Transparent Super og
Norost Shiva strømkabler. T+A
nettfilter og Ladac Isotrafo
2000VA.
Og den musikalske meny:
Hans
Thessink
Solo
Sugar Babe LP
Reiersrud/Kleive Himmelskip
The Ship is at the Landing
CD
Buddy Guy
Blues Singer
I Love the Life I Live CD
Nils Lofgren Acoustic Live Keith Don’t Go CD
Etta James
Blues to the Bone Honey Don’t You Tear my Clothes
CD
Diana Krall
Live in Paris A Case of You CD
Jacuintha
Here’s to Ben Danny Boy LP45
De
fleste av oss er vel kjent med hvor lett man
opplever eget anlegg og rom som nøytralt og
ofte ser seg litt blind på eget oppsett. Så,
på tross av at jeg har vært smertelig klar
over at jeg besitter et rom med overdreven
livlighet så var jeg nok ikke helt kjent med
omfang og betydning av dette. Jeg har lenge
vært kjent med at det i dynamiske passasjer
gjaller og at det blir en tilsmøring av
detaljer lenge før lydnivået er et
irritasjonsmoment for naboen (etter salg i
våres er denne terskelen betraktelig senket,
men undertegnede sitter i styret og
håndterer naboklager med den største
inhabilitet). De andre inviterte var enige
og så vel rommets begrensning langt klarere
enn meg.
La
oss høre hva vår kjære formann Tom mener om
saken:
Det
ble fort klart at Hifi-hulen til André var
en noe booomig sak. Det gjallet under
klapptesten! Etter en del ”small talk” kom
vi i gang.
Først ut var Nils Lofgren i et meget crispt
og tett på opptak som ved pådrag fort virket
å bli ”tilsølt” for ikke å si tilslørt av
refleksjoner når volumknappen ble dreid opp.
Her ble mye av informasjon klemt sammen i
det lydbildet ble offer for rikosjerende og
stående bassbølger som sterkt interfererte
med mellomtonen. Resultatet ble at lydbildet
ble dratt sammen på midten. Stemmen til
Lofgren fikk tydelige skarpe kanter med
harde uttalte sibilanter. Opptaket er i
utgangspunktet krystall klart og svært
dynamisk.
Så dro vi Reiersrud/Kleive – Himmelskip…the
Ship is at the Landing opp av ermet, og lot
dem innta husalteret.
Her skal det være mye rom informasjon, og
voldsom dynamikk i gitaren til Knut, crispt,
nært og direkte med stort og dypt rom.
Ved pådrag ble gitaren mer metallisk og
skrikende enn tilvendt, mens bassen romlet
av gårde rund og upresis i kantene. Rommet i
kirken oppleves som rotete, og på langt nær
så dypt som jeg opplever det å være til
vanlig. Transientresponsen var der, men i
overkant sløret og utflytende.
Ut på arenaen kom fru Costello (Diana Krall
– Live in Paris - A case of You) hvor vi
normalt hører at silkestrømpene glir mot
hud, irriterende hosting, og med veldig klar
lyd på instrument og stemme. Her fikk vi
liksom en lydball i midten, og manglende
panorering av opptaket.
Følelse av nærhet til damen ble hemmet, og
pianoet slapp ikke helt løs fra høyttalerne.
Så kom Hans Thessiink på besøk via
vinylriggen. Denne karen mistenker jeg for å
være audiofil for maken til klare og
dynamiske utgivelser han varter opp med til
stadighet.
Hans stemme er sonor på en varm behagelig
måte som ofte gir følelse av stor nærhet
tett på the Man himself. Gitarer lyder som
det de er, om det er dobro med slide, 6-
strengs med metall eller nylon strenger. Alt
dette mens Jon Sass legger ned dype
enerverende toner i rillene med sin tuba, -
men ikke på dette sporet.
Her låt det komprimert og uryddig ved pådrag,
men ikke uspiselig.
Saken er bare den at det låter så fordømt
bra at man ønsker å dra på, og da blir det
slitsomt etter en kort stund.
Ja,
så var det dags for å pakke opp
herlighetene. Jeg får vel innrømme at jeg i
utgangspunktet trodde dette skulle ha
effekt, men at jeg antok forbedringen ville
begrense seg til de nedre oktaver. Det måtte
nok mer enn noen skarve sylindere til for å
skape orden i hele frekvensspekteret var min
antakelse. Fullgodt resultat var jeg redd
ville kreve et større areal av absorberende
materiale på de åpne murveggene. Så feil kan
man altså ta, men mer om det siden.
Forklaring på hva hver enkelt Daad gjør:
Point A
For resonanser og for tidlig andre
refleksjoner.
DaaD i plassering i point A gjør at det blir
bedre kontroll, artikulasjon, og et større Soundstage med bedre fokus.
Point D
DaaD i posisjon point D behandler de tidlig første
refleksjonene bak høyttalerne.
Det gir bedre fokus og dypere lydbilde.
Point E
DaaD i midten av høyttalerne gir bedre senter fokus.
f.eks vokalen er mere tydelig i midten.
Point C
Behandler de lave resonanser , det gir bedre kontroll i
de lave frekvensene
Point B
Behandler de tidlige refleksjonene fra venstre hjørne
Point F
Du har
symmetri stereo problemer i oppsettet. Høyre og venstre side er
usymmetrisk, du har i tillegg to forskjellige lyd rom.
DaaD i
plassering F prøver vi å gjøre venstre område i rommet mere lik den høyre
side område i rommet. |
Vi
fulgte nøye Ketils tegninger og plasserte
installasjonene etter klare anvisninger.
Disse semisirkulære søylene er utformet som
diffusorer på ene siden og absorbenter på
andre. Her var ikke noe overlatt til
tilfeldighetene, produsentens skisse viste
klart hvor diffusorsiden skulle plasseres
inn mot hjørne og hvor den skulle peke ut i
rommet. Og jeg kan fortelle dere, vi behøvde
ikke spille én låt for å høre forskjellen.
Allerede ved samtale var forandringen
åpenbar. Selv min samboer måtte innrømme
det, uten at hun har mer lyst til å befolke
stuen med dem av den grunn. Nå førte vi en
samtale med velmodulerte stemmer og
spiselige intonasjoner i topp og bunn som
Tom ville formulert det.
Hvorfor
ikke la formannen få ordet igjen, for en
gjennomgang, låt for låt:
Så satte vi på Herr Lofgren,
og ble resolutt sittende å glise til
hverandre før vi startet og prate i munn på
hverandre.
Snakk om transformasjon. Her var bass
booooooomet tørket opp, og VSMene spilte
distinkt med pådrag innen sitt virkefelt.
Resultatet ble en opptørking og klarhet i
lydbildet oppover som gav oss tett innblikk
i makro-, og mikrodynamikken mellom utøvere,
stemmer og instrumenter. Dette smakte det
virus fri fugl av gitt.
Lofgrens gitar fremsto med klare markante
melodilinjer og riff, mens
overtonestrukturer bare fikk henge i rommet
og klinge ut. Nærhet til stemme og artist
ble påtagelig, og sto som en påle midt
mellom høyttalerne. The live take became
alive :-) if you catch my drift!
Siblilanter falt mer til ro uten å frese
fullt så hissig i øregangene, men fant mer
sin naturlige plass i opptaket.
Det hersket liten tvil om at DaaD produktene
ryddet enormt opp i dybdeperspektiv,
generell stramhet i lydbildet med fastere og
subjektiv mer kontant bass. Det ble lettere
å følge instrumentets intonasjoner, og
tilkjennegav bedre kropp på stemmer og
instrumenter. Bedre sentrering, aksentuering
og fokus i midten smakte heller ikke vondt.
Så satte Reiersrud og Kleive seg til i vår
lokale katedral, og bød på en intens
lytteopplevelse.
Nå ble kirkerommet tegnet opp med stor
romfølelse og dybde, mens Knuts meget
insisterende gitar beholdt det crispe
twanget uten å lyde så metallisk hardt, men
fremdeles med en rett i tryne presentasjon.
Bassen til kirkeorgelet hadde naturlig nok
sin begrensning, men det som var gikk
subjektivt dypere, og var strammere med
bedre kropp.
Mikrodetaljer, luftighet, utklingning,
detaljering, dynamikk, separasjon, kropp
osv. alt ble bedre og mer lettfattelig.
Diana fikk mer luft rundt seg, og pianoet
bedre struktur og mer organisk klang.
Stemmen virket varmere, og mer innsmigrende.
Silkestrømpene satt tettere på huden, mens
geriatrisk avdeling i salen ble ennå mer
påtrengende.
Kan for faen noen gi disse halspastiller og
Jægermeister før forestilling…knurrrrrrr…
Deilige klangstrukturer i pianoets strenger
med bedre kropp som tilkjennegav en større
grad av riktighet for meg.
Hans Thessink fikk nå virkelig drag på
stemme og gitar, og vi ble mer involvert i
hans lydunivers.
Det hele ble langt mer virkelighetstro, mer
er det ikke å si om den saken.
Buddy Guy – Blues Singer spor 5 kan i de
rette sammenhenger skremme kattunger på en
fattig faen med den vanvittige dynamikken
som ligger i stemmen hans når han drar på.
Og det låt definitivt tett på hos André.
Å
gode
Gud, hvor skal man starte. Vi får begynner
med toppen. Nå er diskanten roet, joda, den
er der fortsatt, den skriker bare ikke etter
oppmerksomhet. Og den øvre mellomtonen deler
for en gangs skyld oppmerksomheten med
resten, uten alene å gjøre krav på
rampelyset. Tom har så rett så rett, her
dempes sibilantene til et naturlig nivå.
Mellomtonen, og særlig den nedre, fremstår
mer fyldig og med opplevd mer nivå. Det blir
mer kjøtt på beinet hva angår stemmer og
instrumenter. Litt unyansert kan man kanskje
si at det oppleves som fokus flyttes fra
strenger til kasse hva angår gitarer og
deres kamerater. Selv i de nedre oktaver er
det overraskelser å finne. Her hadde jeg
forventet en oppstramming på bekostning av
nivå. Ett ikke uvanlig fenomen er jo
strammere bass på bekostning av opplevd
nivå, slankere med andre ord. Her gikk jeg
på en smell og det en god en. Ikke bare er
det musikalske budskapet i de nedre oktavene
mer fattbart med bedre transient gjengivelse,
nei, det blir en etterlengtet heving i nivå.
Og la det være klart, bassen er som aldri
før formidlet med klanglige kvaliteter og
bedret overtonestruktur.
På tross av at lyden fremstår mer dempet
bedres den dynamiske kontrasten. Dette
trolig som konsekvens av større ro mellom transientene. Detaljeringen styrkes da man
sliter mindre med å skille etterklang fra
direktelyd. Den uventede bonusen ligger i at
lyden fremstår mindre analytisk oppleves med
mer fokus på helhet og klangfarger.
Samlet fremstår lydbilde varmere og mykere,
i tillegg til, og altså ikke på bekostning
av, en økt stramhet og transientrespons.
Stereoperspektivet får et vesentlig løft i
kvalitet og de ulike aktørenes plassering i
opptaksrommet presiseres. Ta de ulike
kuttene på Etta James Blues to the Bone og
du opplever rommets ulike innvirkning på
vokal og instrumentering på en ny og uant
måte. De ulike opptaksrommenes akustiske
karakter kommer klarere frem. Nevnte jeg
utklingingen? Så rent og så lenge henger
tonene der at gleden er uten ende.
Tilbake til OAS-seansen. Det vanskelige i
testsammenheng er å avgjøre om
kvalitetstapet er like stort når man går
veien tilbake som forbedringen var når man
gikk frem. La oss være ærlige og si at vi i
denne omgang ikke gikk hele veien tilbake,
vi gikk omtrent halvveis. Som Tom kort
kommenterte etter at vi hadde kastet ut
halvparten av installasjonene: Med de samme
musikkstykkene var det som å flytte til
15.-20. rad i konsertsalen med klart
avtagende nivå. Gjengivelsen ble generelt
slappere og mindre engasjerende samme hva vi
spilte. Huff og huff, hvordan skal det gå
for André når han må levere tilbake
”herlighetene”.
Det
jeg ikke har nevnt er at disse
installasjonene blir stående en liten stund.
For, jeg hadde et sterkt ønske om å få teste
dette litt mer grundig. Jeg ønsket også å få
inn flere ører for en lytt, også dem som var
bedre kjent med oppsettet. Derfor har jeg
hatt mye besøk denne uken. Først ut var en
audiofil kamerat som vel må sies å være
svært forsiktig når han uttaler seg om
betydningen av forandringer i hifi-oppsett.
Men denne kvelden konkluderte han med at
dette var den største forbedringen han hadde
opplevd i mitt system noen sinne, ja faktisk
den største forskjellen han hadde opplevd i
noe system noen gang. Og, jeg kunne ikke
vært mer enig.
Et par dager senere var det duket for nytt OAS-besøk i heimen, Tor og Morty på besøk
denne gangen. Jeg skal ikke kjede dere med
flere detaljer, men nevner at resultatet var
det samme, men at testen ble gjennomført i
motsatt rekkefølge. Vi startet altså med
samtlige DaaD-komponenter på plass for å
ende opp i et nakent, tomt og hardtklingende
rom.
Det
var under denne testen det ble klart for meg
hvor den største forandringen fant sted. For
resultatet er jo bare overveldende. Igjen får
Etta James gjøre jobben. Den nå så buldrende
og slappe bassen ruller av sted uten
sammenheng med den nå så overeksponerte øvre
mellomtone. Den nedre mellomtonen mister
nivå og fylde og skygger banen. Lydbildet
fremstår som oppdelt i segmenter med liten
innbyrdes kommunikasjon, frarøvet sin
tiltenkte musikalsk sammenheng. Borte er
fokus på helhet og sammenheng. Det låter til
sammenlikning både kjedelig og vondt.
Erkjennelsens time er kommet, DaaD-ene er
kun er på besøk og ikke tiltenkt fast plass
i stua. Kaffen får en bitter ettersmak og
underbevisstheten begynner sysle med
spørsmålsformulering til samboer om antall
og plassering. Det er vel mye som kan tyde
på at det bare er en av oss det har rablet
for og jeg synes høsten med ett ble mørkere.
Det er kanskje ikke nødvendig en gang å
nevne, at den tv har vi ikke bruk for.
Dessuten står den så definitivt i veien, for
der skulle…..ja, DaaD nr. 3 ha stått.
Ja, jeg vet hva dere sitter og tenker, det
finnes ikke en dårlig test noe sted. Det
finnes redning og nirvana i et hvert
produkt, og hva som er best veksler fra
måned til måned. Så har jeg da også slitt
med hvordan jeg skal formidle
transformasjonen. Dette har vært en så til
de grader åpenbaring for meg. Og jeg skal
med hånden på hjerte si at dette er første
gang jeg har foretatt en større forandring
som utelukkende har vært til det bedre og
hvor forbedringen har vært så total.
Man kan selvsagt innvende at rommet var
håpløst i utgangspunktet, at andre
installasjoner ville gitt en tilsvarende
forbedring. Det vet vi lite om, for andre
produkter har ikke vært til test. Det som
likevel skiller DaaD-komponentene fra mye
annet på markedet er at de er ganske flotte
å se på. Joda, jeg er enig i min kjæres
innvending, 13 stk er i overkant mange. Så
selv om DaaD akustisk sett kunne gjort
jobben alene, må de nok på sikt belage seg
på å gjøre den i samarbeid med øvrig
innredning.
Avslutningsvis
vil jeg driste meg til å si at det finnes
ikke den
komponent i verden som fullgodt kan rette
opp det som ligger av feil i rommet. Du kan
muligens kompensere, men innen hifi tror jeg
ikke minus og minus gir pluss. Så, jeg
anbefaler alle, selv de med bedre rom enn jeg
besitter, ta en test av disse komponentene før
dere vurderer skifte til dyrere elektronikk.
- André og Tom
For priser på Daad, se
hjemmeside: http://www.base-technology.no/
|
|