Oslo Audio Society
Nyheter | Tester | Vi har besøkt | OAS Anlegg | Om oss | Kontakt
   
  05.10.2006
Londonmesse 2006
 
   
   

OAS-rapport fra London: Mindre messe – masse godlyd

Heathrow-messa i London er mindre enn tidligere, men også denne gangen var det masser av både nyheter og gjengangere.

Hi-Fi News Show 2006, som er det offisielle navnet, ble arrangert nest siste uke i september. Denne gangen på bare ett hotell, Renaissance ved Heathrow, i skyttelbussavstand fra terminalene. At det konkurrerende magasinet Hi-Fi World så sitt snitt til å kuppe nabohotellet Park Inn med en alternativ messe, så ikke ut til å påvirke publikumstallet nevneverdig.

Ipod og rør
Digitalforsterkere i lommeformat og Ipod-input konkurrerte om oppmerksomheten med blant annet Tim de Paravicinis aldrende mono-innspilte vinylplater på egenprodusert spiller og glitrende(!) rørforsterkeri.

Greske forsterkere, russiske høyttalere og ungarske «fluxmodulator»-forsterkere hørte til de mer eksotiske innslagene på messa, sammen med nykommere som Leema Acoustics og Isol-8.
Men fortsatt dominerer store britiske navn som Linn, Quad, Chord Electronics og Musical Fidelity - og Acoustic Resarch, Conrad-Johnson, Krell, Wilson og andre tungvektere fra den andre siden av dammen.

Nestbest og best

For to år siden gikk undertegnedes imaginære rosebukett for messas beste lyd til Chord Electronics. Men til tross for lansering av en nye preamp med betegnelsen CPA 5000, nådde ikke hjemmefavoritten helt opp i år. Årsaken kan være høyttalerbyttet – fra Dynaudios toppmodell for to år siden til Wilson Benesch Bishop i år.

Men blåskimrende aludesign og 1000 watts monoblokker i megastørrelse imponerer visuelt! Og for all del, lyden er fortsatt meget bra, noe vi fikk demonstrert på selvvalgte lydkutt med jazzrock og orkestermusikk



Chord CD-rigg

Likevel, heteste kandidat til årets blomsterdryss var et oppsett i regi av importør/forhandler Audiofreaks, bestående av Kuzma Stabi XL/Benz Micro vinylkilde med hele fire(!) motorer, ACT2 fra Conrad-Johnson, og Avalon Eidolon Diamond høyttalere drevet av et par gedigne KAM 1200 monoblokker fra Karan Acoustics. Elektronikken hvilte på hyller fra Finite Elemente, og Cardas Audio var tiltrodd kablingen.



Stort, åpent rom, 3D, nydelig gjengivelse av stemmer og instrumenter, varmt og samtidig detaljert, viser notatene. Men en arrogant konsertmester nektet å spille publikums egen musikk, og det fikk flere potensielle kunder(?) til å forlate rommet i protest.


Elektronikken hos Audiofreaks... Kuzma Stabi XL/Benz Micro vinylkilde og ACT2 pre
Noen nedturer..
Quad spilte med 99-serie elektronikk og ESL 2905 paneler i et nesten mørkt rom, uten å imponere. Smalt, monoaktig lydbilde, hardt og med dårlig rom/perspektiv. Heller ikke Linn kan få full score for prestasjonene til deres tokanals referansesystem. Overdreven bass og et noe rotete lydbilde. Kanskje må rommet ta noe av skylda i disse tilfellene?

Derimot kan sære Tim de Paravicini bare takke seg selv for at hans ellers utmerkede EAR/Yoshino-kreasjoner neppe fikk flere venner i «Friendship Suite». Gammel vinyljazz i mono er ikke egnet til å yte disse produktene full rettferdighet, uansett om guruen har bygd platespilleren selv. Synd, men slik var det for to år siden, også.

Helt gresk!
Imponerte gjorde derimot firmaet Sounds of Music med et oppsett bestående av single ended hybrid-forsterkere på 100 watt fra greske Ypsilon med rør inngangstrinn og klasse A mosfet utgangstrinn, Rockport Antare høyttalere og Lumley Stratosphere vinylkilde med Graham Phantom arm og Clearaudio Goldfinger element. Her ble demoklassikeren o Helga Natt med Storkyrkans kör gjengitt stort, flott og til å få gåsehud av!



Den skotske høyttalerprodusenten ART imponerte med stor, åpen lyd fra sin modell Emotion Signature til en pris på 9000 pund – rundt 115.000 kroner. Notatene viser lynkjappe transienter og trøkk i bassen, fra 300B-bestykket rørforsterkning. Bra!



Musical Fidelity spilte på to anlegg med ProAc høyttalere. Det ene helt i miniklassen, men med større lyd enn man kunne vente. Noen MF-damer som kjedet seg og skravlet høylydt ødela lydopplevelsen, men de ga i det minste sjefens velkjente innspilling av Mozarts klarinettkonsert K622 i bytte for en mailadresse. Anthony Michaelson skulle bare visst hva lønnsutgiftene går til!

Flygende muldvarper

Av de mer sære tingene kan nevnes japanske Flying Mole, med integrerte digitalforsterkere på et snes watt, linjetrinn og monoblokker i sigarkassestørrelse med krefter på opptil 180 wattt.

Med Rotel CD-kilde og B&W høyttalere låt det slett ikke verst, ikke minst på stemmer. Men noe sibilant til tider. En demoplate med solo elbass bidro til å skape trøkk.



Så var det Zsolt Rekeczki hos ungarske Meidy, som med mye teknobabbel forsøkte å forklare deres helt særegne tilnærming til forsterkerkonstruksjon, kalt «fluxmodulator». Her skjer signalforsterkingen ved hjelp av «spoler som skaper magnetiske felt av spenningsladning». Rekeczki serverte flott orkesterlyd, og imponerte med å bytte høyttalere mens musikken spilte. Den kom fra en Ipod, «for ikke å lure lytteren med en for god lydkilde», som han sa.

Sært og skarpt
Shanling presenterte den nye refreranse CD-spilleren CD500 – som vi ikke fikk anledning til å høre - mens Bolzano Villetri viste sine mye omtalte og særegne høyttalerkonstruksjoner. Disse ga et nesten monitoraktig lydbilde med svært presis instrumentplassering, men skuffet noe med en skarp topp og svak bass. Pianoanslagene ble harde på den musikken vi hørte.

Kaktus for lavest konefaktor går til Quadrals 130 cm høye høyttalere Aurum Titan VII, med 15-tommers basselement. Disse kunne vært statister i Star Wars-filmene. Lyden ble skjemmet av en noe skarp og hard instrumentgjengivelse.



Uten en lyd
Crystal Cable ga de besøkende et glimt inn i sitt laboratorium, og tok for seg magnetiske felt, impedans og mye annet som har betydning for lyden. Men uten lytteprøver, dessverre.

Clearaudio spilte dessverre heller ikke musikk, men hadde stilt ut en hel rekke vakre skulpturer av noen vinylspillere.

Mest imponerende er den bortimot mannshøye Statement, hvor du får med deg 300 kilo platespiller hjem.

Men den koster 100.000 US-dollar…






-Av Egil Erlandsen (tekst og foto)


 
       


Om OAS

Oas er en uavhengig Hi-Fi Klubb.
Vi teller nå 28 medlemmer. Vi møtes jevnlig og besøker messer,
butikker, medlemmer
og tester utstyr.


Les mer


OAS anlegg


Andrè
Jan Terje

Andrè
Andrè

Eivind
Eivind

KW
KW

Roy
Roy

Lars
Lars

Tor
Tor

Kjetil
Kjetil

Morten
Morten

Tom
Tom


Copyright © Oslo Audio Society 2008