Oslo Audio Society
Nyheter | Tester | Vi har besøkt | OAS Anlegg | Om oss | Kontakt
   
  05.10.2007
På besøk hos Norsk Lyd og Bilde
 
   
    Her ser vi Per Bendiksen i det største lytterommet, hvor blant annet Audiopax elektronikk og høyttalere står for godlyden.

For de som ikke vet det, så er dette en ny Oslo forretning i Fredensborgveien 24 . Innimellom vakre, lave og nyoppussede mursteinsbygg ligger butikken, drevet av Per Bendiksen som mange sikkert husker fra Rolfs.
Vi var invitert til forretningen klokken 17.30 og ble møtt av Per Bendiksen og hans hyggelige kollega ved inngangen. Butikken ligger litt bortgjemt, men de tente faklene ledet OAS medlemmene trygt i havn til tross for at vi var langt unna vante opptråkkede HiFi-stier.

Det var tydelig at arrangøren ønsket å gjøre dette til en hyggelig kveld: På et stort bord ved inngangspartiet ble det servert rød og hvit vin samt deilige snitter. Det er ikke vanlig kost for en HiFi-traver her i by’n, men aj så hyggelig.
Med glasset i den ene hånden og rekesmørbrødet i den andre, tuslet vi rundt i fred og ro i butikken og tok lokalene nærmere i øyesyn. Her var det koblet opp høyttalere fra Martin Logan, Klipsch og Elac, samt elektronikk fra Audiopax, MacIntosh, Copland og Electrocompaniet, bare for å nevne noe. Forretningen har flere dedikerte lytterom, hvorav det største ble benyttet til lytteseansen med OAS.

Norsk Lyd og Bilde byr på flere fine oppsett i butikken sin, utover det store rommet med Audiopax. Her var det koblet opp høyttalere fra Martin Logan, Klipsch og Elac, samt elektronikk fra MacIntosh, Copland og Electrocompaniet, bare for å nevne noe.

Demorommet
Etter et par glass vin (ferdig tweaket forsamling) og noen snitter, var omsider alle ankommet, og vi ble vist inn i det aller helligste. Dette demo rommet har sitteplasser til ca 15 personer. Det er enkelt innredet med forbausende lite demping for å tune rommet. Rommet var således ikke noe bedre enn det man finner rundt om i vanlige norske stuer, og det er nærliggende å tro at det ville vært en del å hente lydmessig på å tune rommet bedre.

Timbre Lock
Vi fikk også en test på Timbre Lock patentet på Audiopax forsterkerne (knappene øverst på toppen). Dette er en slags trinnløs, kall det gain justering for hver kanal, som skal optimere samspillet mellom pre og effektforsterkeren. En videreutvikling av patentet som i utgangspunktet var ment og skulle bedre samspillet mellom single endede sluttrinn og høyttalere. Også preampen har denne funksjonen for tilpassing til ethvert effekttrinn uansett type.

Under forsøket med ulik justering av nivået, var det her lett å ta forskjellene. Med rett setting, var utklingingen bedre, og lydbildet virket mye mer ryddig med bedre timing.


Model five - preamp

Model 100

Designet på Audiopax-elektronikken er det lite å utsette på. Delikat er kanskje et passende uttrykk. Like delikat var ikke finishen på høyttalerne som skulle brukes.
De så i det hele tatt noe hjemmelagede og uferdige ut. Dette var for øvrig noe konstruktør de Lima var hjertens enig i. Han fortalte Morten at høyttalerne egentlig ikke var ferdige i det hele tatt, men salgsfolkene ville ikke gi ham mer tid - kassene skulle selges NÅ!


Anlegget
Oppsettet som var satt opp for oss var det sagnomsuste AUDIOPAX anlegget bestående av:
Model 5 (pre)
Model 88 (2 x 30 watt monoblokker)
Model 100 høyttalere
Og kabler fra Ecosse…
Signalkilden var ingen ringere enn en "Meitner rigg", (drivverk og DAC modell 6e) under merkenavnet EMM Labs (blir testet i Fidelity nr.15), koblet sammen med OPTISK KABEL! (vi trodde Toslink var mest aktuelt for MP3 og den slags….så feil kan man ta..)
Det skal bemerkes at EMM Labs settet er i stand til å tappe SACD digitalt, og må vel regnes for noe av det ypperste og mest avanserte som finnes på digitalfronten.

Elliot Davis & Eduardo de Lima
Her fikk vi altså møte mannen bak AUDIOPAX, brasilianeren Eduardo de Lima og skotske Elliott Davis, mannen bak ECOSSE Reference Cables med mer.

Mr. Davis åpnet foredragsdelen av kvelden, og gjorde det klart for oss at her skulle vi få høre noe av det beste penger kunne kjøpe. Riktignok hadde de kun hatt noen få timer til rådighet for å sette opp høyttalerne, så han mente nok at det var mer å hente på bedre posisjonering.
Davis viste seg å være av den klart snakkesalige markedsføringstypen, og hadde interessante synspunkter på mangt og meget. Også om tweaking og kabeldesign…
Han la blant annet vekt på betydningen av de små detaljene om man ønsket det siste lille ut av anlegget, og som eksempel ble det nevnt betydningen av å løfte høyttalerkablene fri fra gulvet.

de Lima var ikke like mye ”selger” som Davis, men fortalte om bakgrunnen for Audiopax. Hvordan han ikke fant noe hifiutstyr som egentlig holdt mål, og derfor like godt begynte å lage egne produkter!

Lytteinntrykk
Men hvordan låt så greiene?
Forventningene var nok skyhøye for de fleste av oss. Ikke så rart siden Mr. ”Ecosse” gjorde det klart fra starten av at her skulle vi få høre en musikkgjengivelse som ikke stod tilbake for noe! Store ord for et kresent publikum som er vel bevandret i HiFi`ens snirklete irrganger. For som alltid har jo et anlegg både gode og dårlige sider. Men la det være klart at her var det klart mest av de gode.

Det som raskt sto klart fram, var at anleggets store styrke i det aktuelle lytterommet og oppsett, var en storslått og naturlig gjengivelse, spesielt når man satt litt på avstand. Dette er ikke høyttalere som er designet for nærfeltlytting slik mange monitorhøyttalere er. Opplevelsen av musikken og realismen i gjengivelsen økte klart bakover i ”salen” kan man si. I et middels til stort rom burde det være duket for fremragende musikkopplevelser. Anlegget spiller med en sjelden grad av organisk varme, noe som gjør gjengivelsen av stemmer meget overbevisende. Åpningskuttet på den benyttede demo-musikk, var en baryton som sang mer eller mindre akapella. En meget dyyyp stemme. Her evnet anlegget å plassere vokalisten midt i rommet på en så overbevisende måte at om man lukket øynene, hersket det ingen tvil om at vokalisten faktisk var her. Ingen resonanser eller betoninger var å spore. Og i dette tilfelle låt det fint også på første rad. Intet mindre enn fremragende!

Når vi spilte en av våre gamle kjenninger: Karunesh – Zen Breakfast spor 2 ”Calling Wisdom” var det en funklende stjernehimmel av små bjeller som åpenbarte seg, og som tindret stjerneklart over den tunge bassgangen. Sjelden har vi hørt dette kuttet med en slik magi!

Om man skal si noe mer generelt om lyden, kan en fellesnevner være at anlegget hadde en musikalsk, og skal vi si, organisk spillestil. Bassen virket naturlig og fast og ble aldri for dominerende eller ullen. Det finnes nok anlegg som serverer litt mer punch i bassen, og gir litt mer fysisk opplevelse av de aller dypeste toner, men dette er ting som også er avhengig av rommet og dets akustikk.
Mellomtonen gav som sagt en sjelden fin fylde til mannstemmer, men også kvinnelige vokaler litt høyere opp i det tonale aspekt, fremsto meget naturlig. Kanskje er nettopp NATURLIG det mest dekkende ord for dette anlegg? I så fall, hva mer kan man ønske seg?

Nå må man ikke tolke denne beskrivelse ditt hen at anlegget er snilt og kanskje... sløvt for det er det bestemt ikke. Særlig diskantgjengivelsen følger godt med i rillene og kvitterer raskt med hva som der måtte være å finne. Plater med mye høyfrekvent informasjon blir relativt nådeløst avspilt, og på høye nivåer som vi her spilte på setter klare krav til kildekvaliteten om det ikke skal bli slitsomt i toppen. Skitt inn, skitt ut som det heter.


Kabeltesten
Mr ”Ecosse” tok oss så med på en liten kabeltest. Vi fikk først høre om Ecosse’s banebrytende oppdagelser, og hvordan de som eneste fabrikk benyttet det patenterte monocrystall i sine kobberledere og signalkabler.
Videre benyttet de cryogenic (dvs. nedfrysing av kabelen til – 200 grader som deretter hentes langsomt opp til romtemp.) behandling på noen av kablene, og vi ble invitert med på følgende test:
Først ble den dyre signalkabelen mellom pre og effekt fjernet og en billig kabel ble koblet inn. Deretter ble det spilt et spesielt musikkstykke.
Så ble den billige kabelen erstattet av samme kabel og samme musikk ble spilt. Forskjellen på de to kablene var kun at en av dem var cryogenic(kulde) behandlet.
Deltagerne visste ikke hvilken av dem det var.

Etter avspilling av begge kablene ble vi spurt om hva som var hva. Det direkte spørsmål var:
- Den som likte lyden på den første kabelen, rekker opp handa, nå!
- Ingen reagerte.
- Ny beskjed: -Den som mente kabel no.2 var best, rekker opp handa NÅ!
Alle, såvidt jeg kunne se strakk lanken i været. Helt entydig resultat, og meget "vel-regissert"...

Brasiliansk musikk
Vi fikk i en 30 minutters pause anledning til å spille egen musikk.
Mange benyttet denne pausen til å strekke på beina og andre nødvendigheter, slik at salen ble litt glissen under denne delen av seansen.
Morten spilte et par stykker fra Caetano Veloso – en av Brasils mest kjente artister, til glede for Eduardo de Lima! Plata er ikke av Audiofil karakter, men ble likevel gjengitt på en naturlig og avslappet måte, og med nok informasjon i ”mikroavdelingen”, til at ”live følelsen” sniker seg inn, også her.

...looking for audio Nirvana??



Vel, da er det kanskje akkurat denne herremannen du skal besøke, - for å komme nærmere målet...

Avslutning
Med god stemning og god musikk er det som kjent ingenting som flyr så fort som tida. Og i dette tilfelle strakk tida simpelthen ikke til. Trass i forsiktige antydninger fra arrangøren om at nå er kvelden omme, var OAS ikke til å rikke på. Om det fra tid til annen virket det som om noen faktisk hadde tatt beskjeden og forlatt lokalet, var det bare for å fylle på med litt vått og tørt, og så tilbake igjen i det funklende mørke med liflige toner. Spørsmålene haglet til både de Lima, Davis og Bendiksen.

Til de som ennå ikke har tatt turen innom Norsk Lyd og Bildet, vil vi bare si:
Sett av god tid, det er vel verd det!

Og vi i OAS takker for et meget vellykket klubb besøk og ønsker Norsk Lyd og Bilde med Bendiksen i spissen stor succes!
Oslo har fått en HiFi forretning av høyeste klasse, vi sees!

-For OAS Morten Jensen

Linker:
www.audiopax.com/
www.emmlabs.com/
www.ecossecables.com


 
       


Om OAS

Oas er en uavhengig Hi-Fi Klubb.
Vi teller nå 28 medlemmer. Vi møtes jevnlig og besøker messer,
butikker, medlemmer
og tester utstyr.


Les mer


OAS anlegg


Andrè
Jan Terje

Andrè
Andrè

Eivind
Eivind

KW
KW

Roy
Roy

Lars
Lars

Tor
Tor

Kjetil
Kjetil

Morten
Morten

Tom
Tom


Copyright © Oslo Audio Society 2008