Oslo Audio Society
Nyheter | Tester | Vi har besøkt | OAS Anlegg | Om oss | Kontakt
   
  05.10.2007
The Stig
 
   
   
The Stig | Morten | Eivind | KW | Alf, Roy Ove, Jo, Lars | Tor | Roy

Etter å ha lest på Hifisentralen om aktiv deling, digital equalizing og pcbasert avspilling, - samt fått med oss at ”theStig” har bygd nye høyttalere, så inviterte vi oss selv til Løten for en lytt og litt kompetanseheving (som det så fint heter om dagen).
I tillegg ble det sightsing på Løten for noen av de tilreisende som konsekvent nektet å følge reiseinnstrukser..

Men etter hvert kom alle i hus, 11 stk OAS medlemmer pluss en gjesteopptreden av Valentino, kjent nick fra HFS for mange av oss.
Kvelden startet med at Stig Erik fortalte om sitt spesialbygde lytterom, dempet etter LEDE prinsippet. Live end – dead end, der anlegget står i den ”døde” enden av rommet. Dette gir mye direktelyd fra høyttalerne og svært lite refleksjoner fra rommet. I tillegg er anlegget tunet inn for nærfeltslytting, noe vi definitivt oppdaget da lyttingen startet.

Romdempingen bestod av 20cm med Rockwool akustikkplater på veggene skjult bak mørke gardiner, 100cm Rockwool i hjørnene + demping av taket med en spesiallaget ramme med akustikkplater. Det hele gjorde et svært bra visuelt inntrykk.

I tillegg var det en flyttbar diffusor med 4 ben og hale som stort sett lå oppå et skap bak i rommet.

Vi fikk så et foredrag om høyttalerplassering, vinkling, diskantspredning og romrefleksjoner m.m.

Som vanlig engasjerende og lærerikt fra kunnskapsrike Stig Erik! Bra!

Så var det over til selve anlegget!
Høyttalerne er en 4-veis aktiv konstruksjon, med 4 forsterkere av hemmelig! type pr høyttaler. Hver ht har 2x18’’ Beyma basser i lukket kabinett, 98dB følsomhet ,EQ styrt. Elementet er egentlig et PA element, da vanlige hifielementer ikke tåler de belastningene som et basselement bør tåle i følge Stig.
Grunnen til at det ble 2 basser pr side oppe/nede var både et visuelt valg, men også fordi at de da utlikner bassresponsen i rommet på en bedre måte.

Mellomtonene er fra Seas og diskanten fra Mundorf. Høyttalerne er lagd i MDF og sandfylte, med en vekt på 300 kg/stk.
Delefilter sitter som software i pc’n. Der for øvrig alt justeres, blant annet frekvensgang og fase.



Stig Erik bruker en Behringer samplerate converter til 96 khz upsampling, og en RME Fireface 800 tar seg av koblingen mot pc (IBM laptop), videre bruker han en 8 kanals proffdac også den fra RME, som tar signalet videre ut til høyttalerne.



Vi fant også en platespiller hos Stig, analog sådan. Der signalet gikk inn på Firefacen for så å få digital riaa justering på pc!! Digital vinyl med andre ord. Snedig! Men kanskje ikke helt korrekt for gamle vinylentusiaster!



Så var det lyttingen da.
Det er ikke ubetinget enkelt å skrive referat etter lytting hos Stig, da inntrykkene er så dramatisk forskjellig avhengig av om du er i sweetspot/nærfelt, eller på normal lytteavstand. Nå fikk de fleste av oss kun en eller to låter i sweetspot, resten var lytting på "normal" avstand.

”Lyttepanelet” (om vi kan kalle oss det) ble da også delt i synet på hvor bra anlegget spillte. I nærfelt gav det en spektakulær lydopplevelse da man nærmest satt inne i selve lydbilde. Utenfor nærfelt var det noe helt annet…

Og for å si litt mer om dette her.
Nærfelt har sine fordeler, man slipper i stor grad refleksjonene fra rommet og hører for det meste direkte lyden fra høyttalerne. For mange gir dette den største og mest riktige musikkgengivelsen. Det kan også sammenlignes med å lytte med hodetelefoner, der man kun hører det som er på platene og ikke noe annet.
Men ikke alle foretrekker hodetelefoner. Hadde selv et sett Stax Signature hodehøyttalere en gang i tiden, som var suverene lydmessig, men jeg savnet etter hvert soundstage, eller scenen foran meg der artistene framstår med kjøtt og blod, en illusjon som gode høyttalere kan gi hvis rommet gir de lov.
Det er også en lyttesetting som mange foretrekker da den kan gi en god livefølelse, da det er slik vi opplever musikken live ute, - på en scene foran oss.
Begge måter å lytte på har altså sine gode og mindre gode sider avhengig av hva man prioriterer.

Inntrykkene våre må derfor sees i lys av dette, samt at vi snakker om et kommersielt produkt til rundt en halv million kroner for hele oppsettet, og da er det lov å ha store forventinger! :-)


-OAS

The Stig | Morten | Eivind | KW | Alf, Roy Ove, Jo, Lars | Tor | Roy

 
       


Om OAS

Oas er en uavhengig Hi-Fi Klubb.
Vi teller nå 28 medlemmer. Vi møtes jevnlig og besøker messer,
butikker, medlemmer
og tester utstyr.


Les mer


OAS anlegg


Andrè
Jan Terje

Andrè
Andrè

Eivind
Eivind

KW
KW

Roy
Roy

Lars
Lars

Tor
Tor

Kjetil
Kjetil

Morten
Morten

Tom
Tom


Copyright © Oslo Audio Society 2008