10 par
skjerpede ører prøver å høre forskjell på
nettfiltere...
Anlegg:
CD & Pre: Shanling CD-T100
Effektforsterker: Dynamic Precision A1
Høyttalere: Martin Logan Request
Signalkabel: ?
Høyttalerkabler: EC Final Link + Silspeak
(4x1,5 mm2?)
Egen jorda 16A kurs til anlegget.
Musikk benyttet: Mari Boine – Eight Seasons
(spor 1)
Tweak 1:
Etter å ha lyttet til
anlegget slik det sto ble beslutningen tatt
om å flytte anlegget fra en trang nærfelt
lytteposisjon mot langvegg til kortvegg med
et stort vindu bak og bra med luft bakover i
rommet.
Mot langvegg låt mellomtonen luftig og åpen,
men bassen kom liksom ikke fram fra sitt
gjemme og lå i ”samme” toneleie.
En lett dyne ble hengt opp foran
stuevinduet, og et teppe dandert over bilde
på høyre side.
Talerne ble plassert ca. 1,5 m ut fra
bakvegg, og ca. 0,5 m fra sidevegg med toe
in mot
Sweet-spot. CD-spilleren ble plassert på et
lett og vinglete bord på en Base plattform.
DP A1 sto rett på gulvet med SD-føtter.
Resultat:
Bassen fikk ”bedre” definisjon,
mens noe av nærfelt magien i mellomtonen
falmet.
Totalt sett mere luft og trøkk, men det låt
litt hardt og seigt.
Allikevel var dette en klasse bedre enn
klangstrukturen mot langvegg.
Tweak 2:
CD-spilleren med Base
plattformen ble satt på gulvet.
Dette forbedret dynamikken som ble litt mere
kontant, mens bassen ennå virket å være litt
treig.
Tweak 3:
Så kom BCD-kjerringene
(konene) til Tor og Eivind på plass under
Shanlingen
(som fremdeles sto på Base) og A1.
Kontant kvittering over hele lydflaten.
Forbedret dynamisk kontrast, og hele
lydbildet ble strammet opp.
Resultat:
Økt klarhet, bedre struktur og
skille mellom mikro-, og makro dynamikk,
større
Intertransient stillhet, og klart bedre
differensiering mellom instrumenter og vokal
samt den enkelte utøvers musisering.
Tweak 4:
Inn med PS Ultimate Outlet
på Shanling og A1 for best mulig tilgang og
renhet på strømforsyningssiden. På PS`ene
ble det også benyttet dedikerte strømkabler
fra Wireworld.
Resultat:
Lydbildet virker å få tilført
ørlite grann mere ro og luft.
Det funkler litt klarere, og er en liten
smule mer uanstrengt og kroppslig.
Størst effekt har PS OU på CD-spilleren
viser det seg i det vi kobler oss bakover
igjen.
Tweak 5:
Ut med PS OU`ene, og inn med
Holfi sin kombi strømskinne og
nettstøyfilter.
Resultat:
Dette ble ikke bra! Mellomtonen
rotes til, og bassen virker ukontrollert,
seig og
buldrende.
Tweak 6:
Vi erstattet så Holfi skinna
med Powerpack II med Wireworld PC fra
Lyric`s kjellere.
Resultat:
Lydbildet falt igjen på plass
og hadde en veldig lik effekt som ved bruk
av PS OU.
Høyst flatterende, favorabelt og interessant
for en audiofil.
Avslutningen:
Nå begynte vi å bli rimelig slitne i hue
noen og enhver.
Vi koblet så om til Shanling med Base/BCD &
PS OU, og A1 rett i støpslet.
Så var det klart for litt fri lytting på
medbragte deiligheter.
Da vi mot slutten av kvelden plukket ut de
forskjellige tweakene (BCD/Base/PS OU) kom
lydforringelsene vi detekterte i starten
suksessivt fram.
Lydbildet ble gradvis slappere, mindre
oppløst og mere grått.
Men vi bør ikke glemme at når vi hadde
tweaket oss til topps hadde vi satt inn
dubbeditter og slanger for ca. 20
frognertiere.
Alt i
alt en lærerik og trivelig aften i de
blydtske omgivelser.
Takk skal du ha for suppe/øl/husvære og godt
humør Vibeke!
Til
daglig spiller Vibeke uten noen form for
strømfiltrering i anlegget, og lyden hos
henne er kjent for noen av de
tilstedeværende fra før.
Lyttepanelet
var i hovedtrekk samstemt i inntrykkene
med/uten strømfilter, men noen unntak dukket
opp underveis...
-Tom
|